kontakt@irbir.pl
+48 535 565 012

Jak pracujemy

Twoja mapa edukacji biznesowej

Jak napisali R. Baum, K. Wajszczuk i J. Wawrzynowicz: „Zjawiska zachodzące w praktyce gospodarczej, takie jak wzrost konkurencji, rosnące powiązania strategiczne i operacyjne, wzrastające interakcje wewnątrzorganizacyjne, wzrost roli otoczenia czy narastająca liczba regulacji formalnych, wymuszają integrację systemów zarządzania w przedsiębiorstwach. Zintegrowane systemy zarządzania reagują efektywniej na ryzyko związane z różnego rodzaju zagrożeniami – szybciej identyfikują zagrożenia i im zapobiegają”.

W Instytucie Rozwoju Biznesu i Rachunkowości efektem kształcenia jest patrzenie przez osoby zarządzające firmą całościowo, a nie tylko skupienie się na poszczególnych ich częściach. Najkrócej mówiąc, metoda holistyczna polega na zbudowaniu systemu, który będzie w stanie doprowadzić do udoskonalenia wszystkich obszarów w firmie. W ten sposób każdy z sektorów przedsiębiorstwa stanie się wydajniejszy, a to z kolei przełoży się na większą efektywność firmy postrzeganej jako całość.

Przedsiębiorcy, którzy odważnie idą w przyszłość i nie boją się zmian, mają o wiele większą szansę na sukces. Rozwijać ma się całe przedsiębiorstwo, a zwłaszcza ci, którzy tworzą jego fundament — pracownicy.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą pamiętać o tym, że świadome wykorzystywanie posiadanych przez nich zasobów, np. zasobów pracy, kapitału czy wiedzy, może sprawić, że ich firma zyska przewagę konkurencyjną, a to z kolei sprawi, że będzie zajmować bezpieczną pozycję zarówno w swoim bliższym, jak i dalszym otoczeniu biznesowym.

Zależy nam na wdrażaniu piramidy odpowiedzialności biznesu, która opiera się na odpowiedzialności ekonomicznej, prawnej etycznej i filantropijnej.

Piramida odpowiedzialności biznesu

Odpowiedzialność filantropijna

Odpowiedzialność filantropijną jako wisienkę na torcie, który obejmuje dobrowolne działania na rzecz otoczenia, takie jak datki charytatywne, wolontariat, projekty społeczne czy programy związane z ochroną środowiska naturalnego. Poczucie odpowiedzialności wobec społeczności lokalnych, jak również szerszych zbiorowości, stało się fundamentem dzisiejszej idei odpowiedzialności firm.

Odpowiedzialność etyczna jest poniekąd przedłużeniem odpowiedzialności prawnej, ale ramami działania przedsiębiorstwa nie są tu spisane zasady, tylko normy społeczne i etyczne standardy obowiązujące tam, gdzie firma funkcjonuje. Innymi słowy, na odpowiedzialność etyczną składa się spełnianie wymogów otoczenia, które tworzą konsumenci, inwestorzy, pracownicy oraz partnerzy biznesowi. Owe oczekiwania z czasem mogą przekształcić się nowe wymogi prawne, a co za tym idzie rozszerzyć odpowiedzialność prawną przedsiębiorstw.

Odpowiedzialność prawna odnosi się do działania w ramach wyznaczonego przez ustawodawcę prawa. Ten poziom odpowiedzialności jest konsekwencją pewnej umowy społecznej, która narzuca przedsiębiorstwom minimum etyczne w odniesieniu do sposobu ich funkcjonowania czy bezpieczeństwa produktów i usług.

Odpowiedzialność ekonomiczna przedsiębiorstw to coś, co zwyczajowo uznaje się za główny cel biznesu, czyli przynoszenie zysku właścicielom i inwestorom oraz dostarczanie konsumentom dóbr i usług.

Grafika przedstawiająca zintegrowane podejście do edukacji biznesowej, w tym piramidę odpowiedzialności biznesu i holistyczne zarządzanie firmą. Mapa Edukacji Biznesowej

Sama koncepcja wpisuje się w szerszy nurt zrównoważonego rozwoju, w ramach którego poszukuje się filozofii prowadzenia działalności gospodarczej, która będzie skutecznie łączyła cele ekonomiczne, społeczne i ekologiczne, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ organizacji na jego otoczenie. Całość działań ma przyczynić się do utrzymania trwałości i harmonii rozwoju świata.
Więcej na ten temat znajdziecie na wpisie na blogu
Magdaleny Ciesielskiej

Za definicję najbardziej uniwersalną można przyjąć stwierdzenie, że CSR to „działania przedsiębiorstwa – dobrowolne z definicji – charakteryzujące się włączaniem kwestii społecznych i ekologicznych do działalności biznesowej firmy i do jej interakcji z interesariuszami” [przyp. van Marrewijk M., Werre M., 2003, Multiple Levels of Corporate Sustainability, Journal of Business Ethics, vol. 44, issue 2, s. 107-119].

Pieniądz nie jest jedyną miarą sukcesu biznesu, może być mierzony zaangażowaniem i wpływem na środowisko.

My, Instytut