W obliczu dynamicznego postępu technologicznego wiele zawodów będzie wymagało nowych kwalifikacji. Kompetencje przyszłości to umiejętności, które będą kluczowe na zmieniającym się rynku pracy. Pracownicy będą musieli zdobywać nowe kwalifikacje, aby sprostać oczekiwaniom.
Kwalifikacje są konkretnymi umiejętnościami potrzebnymi w danym zawodzie, natomiast kompetencje są szerszym zestawem zdolności, które można rozwijać, np. kompetencje miękkie, jak komunikatywność, empatia czy zdolności menedżerskie.
Bardzo wiele zawodów i stanowisk pracy wymaga od pracowników określonych kwalifikacji. Innymi słowy: żeby być np. stolarzem, lekarzem lub specjalistą ds. social mediów, musimy wiedzieć i umieć wszystko to, co przy wykonywaniu danego zawodu jest niezbędne. Nasze kwalifikacje powinien potwierdzić dokument, np. świadectwo ukończenia odpowiedniej szkoły, dyplom, certyfikat. Zdobycie niektórych kwalifikacji trwa długo, np. lekarzem można zostać dopiero po ukończeniu studiów lekarskich i pomyślnym zdaniu egzaminu państwowego. Inne kwalifikacje można zdobyć znacznie szybciej. Kwalifikacje są ważne, bo – zwłaszcza te potwierdzone odpowiednim dokumentem – dają nam możliwość pracy w wybranym zawodzie. W odróżnieniu od kompetencji kwalifikacje są zero-jedynkowe, tzn. albo się je posiada, albo nie.
Kompetencje to również pewne umiejętności, z których część jest wrodzona, część może być nabywana lub ćwiczona. Nie odnoszą się jednak do konkretnego zawodu, lecz są znacznie szersze. Niektóre bardzo się przydają do wykonywania jakiejś pracy, albo są w niej wręcz niezbędne. Wiele z nich możemy określić jako cechy charakteru, osobowości albo wrodzone zdolności, które jednak – nawet jeśli nie są naszą mocną stroną – możemy rozwijać lub ćwiczyć. Właśnie te nazywane są kompetencjami miękkimi, ponieważ, w odróżnieniu od kwalifikacji, można je posiadać w pewnym stopniu. Miękkie są również dlatego, że ciężko nauczyć się ich w szkole czy na kursie. Choć niektórych z nich niektórzy uczą się mimochodem, np. tylko przez sam fakt chodzenia do szkoły. W życiu zawodowym kompetencje miękkie są jednak równie ważne jak kwalifikacje.
Zaliczamy do nich np. te, które pomagają funkcjonować w społeczeństwie, czyli: komunikatywność, empatia, umiejętność rozwiązywania konfliktów, budowania relacji, współpracy w grupie. Dzięki innym kompetencjom możemy być cenieni jako dobrzy pracownicy. Są to m.in.: zaangażowanie w powierzone zadania, dobra organizacja pracy, terminowość, kreatywność czy umiejętność delegowania zadań. Kompetencje menedżerskie to m.in. efektywne zarządzanie zespołem, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, motywowania pracowników czy zdolności prezentacyjne.
Kwalifikacje można zdobyć na drodze edukacji formalnej (np. w szkole, na uczelni), pozaformalnej (np. kursy, szkolenia) oraz poprzez uczenie się nieformalne (np. samodzielnie w domu, rozwijanie własnych zainteresowań, uczenie się od kogoś). Efektem ukończenia studiów jest uzyskanie dyplomu, a po przebytym kursie możemy uzyskać certyfikat. Pozwalają one szukać pracy w danym zawodzie, bo pracodawca często szuka osób z określonymi kwalifikacjami. A co zrobić, jeśli mamy wiedzę, umiejętności i kompetencje potrzebne do wykonywania jakiejś pracy, ale nie mamy żadnego dokumentu, który to potwierdzi?
kontakt@irbir.pl
NIP: 604-022-06-04
REGON: 387369604